>

ЗЕЛІНСЬКИЙ А. ЧОМУ БОЙОВИКИ ХЕЗБОЛЛИ СПАСУВАЛИ ПЕРЕД ДРУЗЬКИМИ СЕЛЯНАМИ? КОЛІЗІЯ ІНЦИДЕНТУ 6 СЕРПНЯ 2021 РОКУ

Культурні  та  цивілізаційні  зв’язки  між  Європою  та Сходом.  Матеріали    міжнародної  наукової конференції  присвяченої 103-річному ювілею  з дня народження Омеляна  Пріцака/  Упорядник  д.  і.  н.  Я.  В.  Пилипчук.  Київ: Національний  педагогічний  університет  імені  М.  П. Драгоманова, 2022. (укр., рос., англ., тур., узб. мовами).  244 с.

ЗЕЛІНСЬКИЙ А. ЧОМУ  БОЙОВИКИ  ХЕЗБОЛЛИ  СПАСУВАЛИ  ПЕРЕД  ДРУЗЬКИМИ СЕЛЯНАМИ? КОЛІЗІЯ ІНЦИДЕНТУ  6 СЕРПНЯ 2021 РОКУ

Ні для кого не секрет, що аналіз подій, які відбуваються у Ліванській Республіці, обов’язково  має  включати  у  себе  врахування  релігійного  чинника.  Населення  цієї країни,  попри  високий  ступінь  його  етнічної  (арабської)  гомогенності  (за  винятком 200-тисячної  вірменської  діаспори)  [1,  с.  152,  прим.  2],  вирізняється  неабиякою релігійною строкатістю. На сьогоднішній день у країні офіційно визнано 18 релігійних конфесій. Серед них, 5 мусульманських: суніти, шиїти, друзи, алавіти, ісмаїліти; 12 християнських:  мароніти,  православні  Антіохійського  патріархату,  греко-католики (мелькіти),  вірмено-григоріани  (вірні  вірменської  апостольської  церкви),  вірмено-католики,  сиро-католики,  сирійці-яковіти,  копти,  несторіани,  халдео-католики (несторіани-уніати), римо-католики, протестанти; а також дуже нечисленна юдейська громада [1, с. 152-153; 5, с. 12 з деякими відмінностями]. При цьому, суніти, шиїти, друзи,  алавіти,  мароніти,  православні  Антіохійського  патріархату,  греко-католики, вірмено-григоріани,  вірмено-католики  та  протестанти  мають  гарантовані  квоти  на місця у ліванському парламенті [15, p. 247].

У  світлі  усього  вищесказаного,  цілком  природнього  врахування  релігійного аспекту вимагає й аналіз сюжету, якому присвячено цю доповідь. Йдеться про події, пов’язані  з порівняно нещодавнім ординарним, так  би мовити рутинним, ракетним обстрілом,  здійсненим  бойовиками  ліванської  шиїтської  радикальної  організації Хезболла  (визнається  терористичною  з  боку  низки  західних  і  арабських  країн)  по ізраїльській  території.  Добре  відомо,  що  Хезболла  відверто  позиціонує  себе  як ключовий  осередок  ліванського  і  навіть  загальноісламського  спротиву  ізраїльській загрозі  [пор.:11,  II,  2;  3,  с.  108;  9].  На  цій  підставі  зазначена  організація  легітимно виступає  у  країні  кедрів  єдиною  місцевою  позадержавною  структурою,  що  має  воєнізовані формування [3, с. 105, 116-117; 9; 12]. Саме у межах демонстрації свого антиізраїльського  спрямування,  6  серпня  2021  року  представники  бойового  крила вищезгаданої  організації обстріляли з території Південного Лівану так звані  Ферми Шебаа, окуповані в ході Шестиденної війни 1967 року ЦАХАЛом [10]. По суті, ця акція  носила  винятково  символічний  характер.  Покинутий  населенням  район  Ферм Шебаа,  котрий  належить  до  анексованих  Ізраїлем  сирійських  Голанських  висот, розглядається  офіційним  Бейрутом  як  ліванська  територія.  Своєю  чергою,  ця обставина дозволяє Хезболлі наголошувати на незавершеності ізраїльської деокупації Південного  Лівану  і  на  цій  підставі  відмовлятися  розпускати  власні  збройні формування,  котрі  за  усіма  існуючими  критеріями,  як  мінімум,  не  поступаються ліванським державним збройним силам [9; пор.: 3, с. 115-116; 19]. Такий стан речей ситуативно  визнається  Сирійською  Арабською  Республікою,  зацікавленою  у збереженні боєздатності Хезболли [5, с. 163, 165-168, 172; 3, с. 90; 18].

На відміну від інших операцій подібного ґатунку, ракетний обстріл, здійснений 6  серпня 2021 р.,  супроводжувався  неочікуваним  інцидентом.  Дії  Хезболли  викликали бурхливу  реакцію  з  боку  місцевої  друзької  громади,  що  мешкає  у  селі  Шувайя, розташованому біля прикордонного міста Хасбайя (Чеби) на південному сході Лівану. Група друзьких селян, розлючених перспективою можливого ізраїльського обстрілу території  їхнього  села,  поблизу  від  якого  було  випущено  низку  ракет  бойовиками Хезболли, на зворотному шляху перехопила останніх та затримала їх із застосуванням фізичної сили й до того ж відібрала вантажівку з пусковою установкою. Лише завдяки втручанню представників ліванської армії членів Хезболли разом з бойовою технікою було передано у розпорядження військовослужбовців, котрі у той же день відпустили їх на свободу [16; 12; 8; 17; 14], а згодом – повернули господарям і пускову установку [7].

На перший погляд видається дивним, що бойовики Хезболли, котра цілковито контролює  переважно  шиїтський  Південний  Ліван  [5,  с.  131-197;  10;  12;  8],  не зважаючи на наявне у них бойове спорядження і вагомий авторитет власної організації, навіть не спробували чинити опір численній, проте неозброєній і неорганізованій групі друзьких селян. Однак, ситуація стане цілком зрозумілою, якщо узяти до уваги одну з найважливіших  складових  друзької  релігійної  доктрини.  Релігійна  конфесія  друзів, котра сформувалася у XI столітті, являє собою синкретичне відгалуження ісмаїлітської секти  шиїтського  ісламу  [4,  с.  184-187;  2;  6].  З  огляду  на  це,  їхньому  віровченню притаманна  низка  рис,  кардинально  відмінних  від  положень  класичного  (навіть шиїтського) ісламу. Однією з таких рис виступає віра друзів у перевтілення душ, котре відбувається одразу після фізичної  смерті кожної  людини. При цьому, душі друзів обох  статей  обов’язково  повертаються  на  цей  світ,  народжуючись  у  сім’ях  своїх єдиновірців [13, p. 108-111; пор.: 4, с. 186-187; 2, с. 250-251; 6, p. 185-186]. Зазначений світогляд робить друзів на рівні колективної свідомості порівняно невразливими перед боязню  смерті,  що,  зокрема,  починаючи  з  часів  Хрестових  походів,  принесло  їм усталену репутацію винятково хоробрих воїнів [13, p. 108-111, 265-267; пор.: 2, с. 251]. У цьому ключі дуже промовисто виглядає той факт, що в арабському світі друзів і сьогодні наділяють шанобливим епітетом «безстрашні» [14].

З  моєї  точки  зору,  саме  вищевказана  якість,  характерна  для  представників друзької общини, добре відома шиїтським бойовикам Хезболли, зупинила останніх не лише перед застосуванням зброї, але й взагалі від виявів будь-якого фізичного опору розлюченим мешканцям Шувайї.  Вони розуміли, що перший же постріл, замість того, щоб налякати неозброєний натовп, підштовхне друзів до більш рішучих дій. Таким чином, з огляду на цілком виправданий острах за власне життя, бойовики Хезболли свідомо  чи  підсвідомо  обрали  у  наявній  ситуації  єдино  розумну  лінію  поведінки  –  тотальну  відмову  від  спротиву.  Вірність  зазначеної  лінії  знаходить  непряме підтвердження  у  характері  зустрічі,  влаштованої  «своїми»  одному  з  відпущених армією  бойовиків.  Коли  той  повернувся  додому,  нікому  навіть  не  спало  на  думку звинуватити  його  у  боягузтві.  Натомість,  оточуючі  вшанували  бойовика, що повернувся додому  як справжнього героя [8].

Своєрідний акт помсти друзькій громаді за конфуз 6 серпня члени могутньої Хезболли дозволили собі  лише наступного дня, маючи значно сприятливіші  умови.

Група озброєних молодиків, причетних до вищезгаданої організації, побила й вигнала з ринку у Сайді (Сидоні) кількох беззбройних друзьких торгівців [8; 14]. Звичайно, що за  такої  розстановки  сил  проявом  безстрашного  друзького  еґреґора  можна  було  й знехтувати.

_________________

101  Пигулевская Н. Византия на путях в Индию. Из торговли Византии с Востоком в IV—VI вв. – М.-Л., 1951.

102  Буркхард Я. Век Константина Великого. – Москва, 2003. – С. 176.

Список літератури

1.Зелінський  А.Л.  Ліванська  республіка:  між  політичним  конфесіоналізмом  і політичним  прагматизмом  //  Проблеми  всесвітньої  історії.  №  3  (15).  К.:  Державна установа «Інститут всесвітньої історії Національної академії наук України», 2021.

2.Кириченко  В.П.  «Расаиль  аль-Хикма»  –  священная  книга  друзов  //  Труды Института востоковедения РАН. Вып. 4. М.: Институт востоковедения РАН, 2017.

3.Кузнецов А.А. Политический процесс в Ливане на рубеже XX-XXI веков. М.: Институт Ближнего Востока, 2017.

4.Малерб М. Религии человечества. – М. – СПб.: Рудомино – "Университетская книга", 1997.

5.Скороход  Ю.С.  Діяльність  міжнародних  міждержавних  організацій  із врегулювання  ліванського  конфлікту:  навчальний  посібник.  К.:  Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2012.

6.Armanet E. "Allah has spoken to us: we must keep silent." In the folds of secrecy, the Holy Book of the Druze // Religion. № 2 (48). London: Taylor & Francis (Routledge), 2018.

7.Browne G. Missile launcher returned to Hezbollah after Israel attack // The National. URL:  https://www.thenationalnews.com/mena/2021/08/10/missile-launcher-returned-to-hezbollah-fter-israel-attack/. (Accessed: 01.02.2022).

8.Browne G. Tensions between Hezbollah and Lebanon's Druze near boiling point // The  National.  URL:  https://www.thenationalnews.com/mena/lebanon/2021/08/07/tensions-between-hezbollah-and-lebanons-druze-near-boiling-point/. (Accessed: 01.02.2022).

9.Hezbollah // Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Hezbollah. (Accessed: 01.02.2022).

10.Hezbollah launches rocket fire in response to Israeli air raids // News / Al Jazeera. URL: https://www.aljazeera.com/news/2021/8/6/hezbollah-says-fired-rockets-into-israel-in-response-to-air-raids. (Accessed: 27.01.2022).

11.Manifest  of  Hizbullah  //  Islamic  Resistance  in  Lebanon  (In  Arabian).  URL: http://www.moqawama.org/essaydetailsf.php?eid=16245&fid=47. (accessed: 28.01.2022).

12.Perry T. In rare challenge, Hezbollah fighters held after rocket launch // Reuters. URL:  https://www.reuters.com/world/middle-east/rare-challenge-hezbollah-fighters-held-after-rocket-launch-2021-08-06/. (Accessed: 31.01.2022).

13.Rabah M.G. Conflict ON Mount Lebanon: Collective Memory and the War of the Mountain: Diss... PhD. / Georgetown University. Washington, 2016.

14.The fearless in Lebanon are becoming a thorn in the side for Hezbollah // Sawt Beirut  International.  URL:  https://english.sawtbeirut.com/lebanon/the-fearless-in-lebanon-are-becoming-a-thorn-in-the-side-for-hezbollah/. (Accessed: 01.02.2022).

15.Traboulsi F. A History of Modern Lebanon. 2nd ed. London: Pluto Press, 2012.

16.Video:  Security  Agencies  receive  rocket  launcher  launched  from  Lebanese territory  //  Sawt  Beirut  International.  URL:  https://english.sawtbeirut.com/lebanon/video-security-agencies-receive-rocket-launcher-launched-from-lebanese-territory/.  (Accessed: 01.02.2022).

17.Young  M.  Enemies  in  the  Gates  //  Carnegie  Middle  East  Center  /  Carnegie Endowment for International Peace. URL: https://carnegie-mec.org/diwan/85131. (Accessed: 01.02.2022).

18.Young M. Leaving Hezbollah Hanging // Carnegie Middle East Center / Carnegie Endowment for International Peace. URL: https://carnegie-mec.org/diwan/84303. (Accessed: 31.01.2022).

19.Young  M.  A  Military  Lifeline  //  Carnegie  Middle  East  Center  /  Carnegie Endowment for International Peace. URL: https://carnegie-mec.org/diwan/84756. (Accessed: 01.02.2022).

Перейти до початку